fredag 24. august 2012

Speilet

Speilet (med stor S) har vært ukens o'store prosjekt... Vi hadde jo bestemt oss for at vi ville ha speilet på badet oppe limt rett på veggen og da flisleggeren var ferdig tok vi mål, tegnet opp skisse og bestilte det. Onsdag denne uken var speilet ferdig og jeg, pappa og Symre dro for å hente det (vi bestilte på Finns glass ved Sørmarka). I og med at det er nesten 1,15 x 2 m. ble det bygd en kasse til det, og vi måtte ha med tilhengeren. Kassen var uheldigvis noen millimeter for bred for hengeren, så den ble lagt på skrå. MEN da vi var innom hjemme (før vi dro videre til Talgje) så vi at kassen hadde falt ned i ene hjørnet, og dermed lå speilet litt i spenn og på snei, og slik turde vi jo ikke kjøre med det! Og det var ikke bare-bare å få det løs, det hadde skikkelig skilt seg fast, så pappa måtte t.o.m. fram med sag (lånt av en forbipasserende nabo som så hva vi strevde med) for å sage litt av kassen.... Vi fikk det imidlertid på plass igjen og turen gikk (forsiktig, forsiktig) til Talgje. Så langt - så bra. Da vi hadde koblet fra hengeren kjørte jeg til Judaberg og hentet S.A på jobb. Men da han så speilet sa han umiddelbart: "hullene ser for små ut" (det er nemlig fire huller i speilet der kranene skal komme ut). Og jammen var de ikke det:( På skissen jeg tegnet da jeg bestilte hadde jeg tegnet rundinger og skrevet 5 cm. med den betydning at rørene var 5 cm i diameter (og dermed må jo hullene være større, noe jeg mener jeg forklarte, men jeg snakket ikke med glassmesteren selv, og det er jo fort gjort at jo flere ledd man går gjennom, jo flere beskjeder risikerer å gå tapt). Det viste seg nemlig at hullene var 5 cm. Vi ringte oppgitt til glassmesteren som beklaget seg så meget og tilbød seg å komme ut å hente speilet selv (veldig bra!), men siden vi skulle tilbake til by'n og det var jo likevel på hengere, så vi kjørte tilbake med det selv. Hullene ble utvidet i går, og i dag kjørte vi det ut igjen. Fremdeles helt og fint ved ankomst Talgje, heldigvis:) Og i ettermiddag hang S.A og pappa det opp og det gikk også veldig bra, jippi. Ikke 7 års ulykke til oss denne gangen:D


 Badet sett via speilet;)

Baderomsmøbelet er ikke helt ferdig, men oppstilt for fotografen;)

Og sånn ellers denne uken: Vi har kjøpt inn garderobeskap og flere av dem ble skrudd sammen i dag. Vi har også behandlet kjøkkenbenken med olje med pigment og voksolje.

 Pax fra IKEA

Kjøkkenbenken ble meget bra og matcher gulvet:)

-Bergljot-




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar